TORBJÖRN ALTHÉN
En mycket erfaren, kunnig, karismatisk kursledare och föreläsare inom Kommunikation, Ledarskap, Pedagogik och Bemötande. Torbjörn har varit en stor och viktig del av Utbildningsgruppen AB, ända sedan 1994.
Här presenterar vi tre mycket uppskattade föreläsningar, som Torbjörn genomför ute hos företag, kommuner och olika organisationer. Självklart kan dessa tre skräddarsys utifrån målgrupp och behov.

 

Tre mycket uppskattade föreläsningar av Torbjörn

TROVÄRDIGHET -
en förutsättning för effektiv kommunikation


Trovärdighet (ethos) är en förutsättning för varje individ/organisation som vill nå fram med sitt budskap i ett alltmer tilltagande informationsbrus.
Trovärdighet är grunden till effektiv och framgångsrik kommunikation, och med den kommunikationen kan en individ/organisation bygga upp trovärdigheten, förtroendet och tilliten gentemot omvärlden.

- Vad innebär begreppet ethos?
- Hur kan man aktivt bygga/påverka sin trovärdighet? Sitt ethos?
- Vilka olika kriterier styr mottagarens uppfattning av sändarens ethos?
- Hur, på vilket sätt, påverkar trovärdigheten individens/organisationens image-skapand verksamhet?
 

DET SYNS VAD DU TÄNKER
Professionellt Kundbemötande


Allt fler företag och organisationer satsar tid och resurser på att utveckla och underhålla den alltmer viktiga kundrelationen, såväl den interna som externa. En viktig anledning till detta är att det inte finns någon bättre och mera trovärdig marknadsföring än nöjda kunder som i sin tur berättar för vänner och bekanta om det positiva bemötandet, kunder som upplever sig omhändertagna av professionella och empatiska personer med hög social kompetens.

Bemötande handlar till största delen om hur man beter sig mot andra och om förmågan att komma överens med olika typer av människor. rofessionellt kundbemötande handlar i grund och botten om kreativ problemlösning. Det handlar inte bara om att för stunden lösa de operativa problem som uppstår; det handlar också om att utveckla en intuitiv förmåga för att kunna känna av läget innan man agerar.Professionellt kundbemötande handlar om uppfinningsrikedom och strategisk fingertoppskänsla, någonting som går att träna och kontinuerligt utveckla.

 

NÄR MASKEN FALLER
Om ledarskap och beteende


Ledarskap är att påverka de prestationer hos en individ eller en grupp som syftar till att uppnå målen i varje specifik situation. Effektiva ledare sitter alltså inte stilla och iakttar, utan har ett proaktivt förhållningssätt. De försöker förutse vad som kommer att hända, på kort och lång sikt, och anpassar därför sitt ledarskap, inte bara efter situation, utan kanske framför allt efter person och beteende. Ledarens främsta utmaning är därför att söka förstå människors olika beteenden, förutsäga framtida beteende samt att påverka olika beteenden.